
Тема: Практична
робота № 5 «Порівняння будови
кровоносної системи хребетних тварин»
Очікувані
результати:
учні вміють визначати за зображенням тип кровоносної системи тварин; порівнюють
кровоносні системи різних груп тварин; роблять висновки про ускладнення будови
організму тварин, пов’язане з ускладненням функцій.
Обладнання:
зошит
для практичних робіт, таблиці, малюнки
Тип
уроку:
урок формування умінь та навичок.
Хід уроку
І. Організаційний
момент
Психологічне
налаштування на урок
Слайд 1 Учитель. Давньокитайська мудрість говорить: «Вважай
нещасливим той день і ту годину, коли ти не засвоїв нічого нового».
Так
давайте посміхнемося одне одному й разом вирушимо до країни знань.
ІІ. Перевірка домашнього завдання й актуалізація
опорних знань учнів
Завдання для учнів
Закінчіть речення, вставте пропущені слова (кожне
речення - 1 бал).
1. Гетеротрофним називають живлення ____.
2. За способом живлення жук-гробарик,
жук-гнойовик, дощовий черв’як ____ належать до ____.
3. Хижацький спосіб життя притаманний
____.
4. Кишечник, у якого відсутній анальний
отвір, називають _________________.
5. Фільтруючи воду, їжу добувають такі
тварини: ____.
6. Для птахів характерним є розширення
стравоходу ____ та два відділи шлунка - ___________ і м'язовий.
7. Кишечник у більшості тварин має два
відділи: ____.
8. Кисень до організму жаби потрапляє двома
шляхами: через ______та______.
9. Зябрами дихають ____.
10. Хрущ, тарган, бджола дихають ____.
11. Альвеолярні легені розвинені у ____.
12. Кити, дельфіни у воді дихають ____.
Смарт–вправи: «Встав пропущене слово» і «Знайди пару» (виконують
двоє учнів)
ІІІ. Мотивація навчальної та
пізнавальної діяльності.
Слайд 2. Біологічні
загадки про кров:
1. Буває червона, синя, зелена,
жовта, безбарвна.
Тече в організмі тварин.
2. Хто мене вб'є, свою кров проллє. (Комар)
3. Чим харчуються вампіри?
Слово вчителя:
Як
не можна уявити собі місто без транспортних ліній зв'язку, так не можна уявити
існування живих організмів без руху крові судинами, коли в усі органи й тканини
розносяться кисень, білки та інші речовини. Дійсно, кров — найдивовижніша тканина
нашого організму, а її рухливість — найважливіша умова життя, а головним двигуном, який її перекачує, буде – серце. Це і буде ключовим словом нашого
уроку.
Запитання:
-
Що ви очікуєте
від сьогоднішнього уроку? Запишіть на сердечках, які є у вас на партах, адже
серце є невід’ємною частиною кровоносного русла, а вкінці уроку,
якщо очікування здійсняться прикріпимо їх до ключового нашого слова.
ІV. Вивчення нового
матеріалу.
4.1. Гра «Ланцюжок».
На нашому серці
прикріплені аркуші з номерами, на зворотному боці яких записані терміни. (Вчитель
несе серце по класу, а учні по ланцюжку вибирають аркуш і дають визначення
терміну.)
Приклади
термінів: вени, артерії, капіляри, серце,
артеріальна кров, венозна кров, змішана кров, незамкнена кровоносна система,
замкнена кровоносна система тощо.
Слайд 3 Типи кровоносних систем
У хребетних тварин (птахів, амфібій, ссавців, плазунів), а також у
кільчастих червів кровоносна система замкнена, а у членистоногих
(ракоподібних), молюсків кровоносна система незамкнена.
Формулювання висновку.
Безхребетним тваринам притаманні обидва типи кровоносної системи, а от
хребетним тваринам — лише один — замкнена кровоносна система.
ІV. Практична робота
Слайд 4. Тема: Порівняння будови кровоносної системи хребетних тварин
Слайд 4. Тема: Порівняння будови кровоносної системи хребетних тварин
Слайд 5 Мета: закріпити особливості будови кровоносної
системи хребетних тварин. З’ясувати, подібні та відмінні риси у будові
хребетних тварин .
Хід роботи
Слайд 6 Поступове
заповнення таблиці у зошитах (самостійне застосування учнями знань у стандартних ситуаціях)
Слайд 7,8
1. Розгляньте
і проаналізуйте схему кровоносної системи риб. Зверніть увагу на напрямок
руху крові від серця до зябер. Скільки кіл кровообігу в риб?
Слайд 9,10
2.
Розгляньте кровоносну систему жаби. Опишіть рух крові по судинах.
Яке пристосувальне значення має така будова кровоносної системи для жаби?
Слайд 11,12
3.
Проаналізуйте кровоносну систему ящірки. Що в ній
спільного і відмінного з жабою? Яке пристосувальне значення має така будова
кровоносної системи для ящірки?
Слайд 13,14
4. Проаналізуйте кровоносну системи птаха. Що в
ній спільного і відмінного з ящіркою?
Слайд 15,16
5. Розгляньте кровоносну систему зайця. Опишіть рух крові по судинах.
Слайд 17
6. Порівняйте
кровоносні системи птахів і ссавців.
Робота в групах «Біологічне лото» (учням
пропонується знайти відповідність опису кровоносної системи та назви класу, що
їй відповідає)
7. За
результатами роботи сформулюйте висновки.
Група хребетних
|
Кількість кіл кровообігу
|
Особливості будови серця
|
Приклади видів
|
Риби
|
1 коло
|
1 передсердя,
1 шлуночок (венозна кров)
|
Короп, щука
|
Амфібії
|
2– велике і мале
|
2 передсердя,
1 шлуночок (змішана кров)
|
Жаба, саламандра.
|
Рептилії
|
2– велике і мале
|
2 передсердя,
1 шлуночок з неповною перетинкою (змішана кров)
|
Ящірка, змії, черепаха, крокодили (4-х камерне
серце, але кров змішується у судинах)
|
Птахи
|
2– велике і мале
|
2 передсердя,
2 шлуночка
Ліва частина – артеріальна кров; Права – венозна
|
Голуб, гуска
|
Ссавці
|
2– велике і мале
|
2 передсердя,
2 шлуночка
Ліва частина – артеріальнакров;
Права - венозна
|
Кит, дельфін, собака
|
Випереджаюче
завдання (учні готують повідомлення про характеристику
холоднокровних та теплокровних тварин)
Слайд 18
Характеристика
холоднокровних та теплокровних тварин, теплорегуляція.
•
УСІ БЕЗХРЕБЕТНІ, РИБИ , АМФІБІЇ,
РЕПТИЛІЇ є холоднокровними, їхня температура тіла залежить від температури
навколишнього середовища. Зі
зниженням температури навколишнього середовища всі процеси життєдіяльності в
холоднокровних тварин уповільнюються, і вони можуть переходити в неактивний
стан, наприклад у стан заціпеніння.
•
ПТАХИ, ССАВЦІ є теплокровними, температура тіла постійна і не
залежить від температури навколишнього середовища.
Здатність підтримувати стале
співвідношення між виробленням тепла в організмі або його поглинанням з
довкілля та витратами теплової енергії має назву теплорегуляція.
V. Узагальнення і закріплення знань
Слайд 19
5.1. LearningApps.org «Закінчи
речення»

2. Серце птахів має … (4) камери.
3. Риби мають … (одне) коло
кровообігу.
4. Через серце риби
проходить … (венозна) кров.
5. Камери серця риби
— … (передсердя і шлуночок).
6. У лівій частині
серця ссавців міститься … (артеріальна) кров.
7. У шлуночку
земноводних міститься … (змішана) кров.
5.2. . LearningApps.org «Знайди пару»
5.3. . LearningApps.org «Перший мільйон»
5.4. Ось і підійшов до кінця наш урок. На початку ми з вами записали
на стікерах певні очікування від сьогоднішнього уроку, тож давайте з’ясуємо, чи
ж здійснилися вони. (Діти озвучують
власні очікування і прикріплюють їх на серце).
Слайд 20
VI. Домашнє завдання
1. Завдання для всього класу
Повторити вивчений матеріал
2. Індивідуальні та творчі завдання.
1.Скласти кросворд з ключовим словом «серце».