середу, 21 лютого 2018 р.

Різноманітність павукоподібних. Значення павукоподібних у природі і житті людини

Мета: Надати учням поняття про різноманітність та значення павукоподібних. Навчити дітей працювати з додатковою літературою, давати і шукати правильні і повні відповіді на поставлені питання. Тема: Різноманітність павукоподібних. Значення павукоподібних у природі і житті людини.

Мета: Надати учням поняття про різноманітність та значення павукоподібних.
Навчити дітей працювати з додатковою літературою, давати і шукати правильні і повні відповіді на поставлені питання.

Обладнання: таблиці, малюнки, додаткова література. На дошці лозунг “АРАХНОІДИ ВІТАЮТЬ ВАС”.

План уроку:

1. Організація учнівського колективу
2. Вивчення нового матеріалу
3. Підсумки уроку:
    - Анкета
    - Оцінки
4. Домашнє завдання.

Хід уроку.

Вчитель: “Фу павук !” – вигукне людина, і ось уже чуєш тріск роздавленої тварини. Одна гидота, а іноді і страх при зустрічі з павуками, хоч і знаємо, що вони приносять користь, знищуючи велику кількість мух.

Павуки всим знайомі, і в той же час ми так мало знаємо про дивовижну і різноманітну групу тварин. Сьогодні ми присутні на прес-конференції з проблеми: “Значення павукоподібних в природі та житті людини”.

На питання журналістів відповідають спеціалісти різних областей науки і практики.

Вчитель називає спеціалістів, які виходять і сідають за стіл.

Вчитель говорить: “ Допомагати їм буду я – консультант, режисер і сценарист”.

І. Кореспондент. Так як наша конференція присвяченапавукоподібним, хотілось би знати походження слова “павук”. 

Етимолог: є версія, що слово “павук” походить від грецького слова “онкос” – “крючок”, частина букв скоротилась, “о” перейшло в “у” і добавився префікс “на”.

2. Кореспондент. Звідки пішла латинська назва павуків – “арахноїди”.

Історик: відомий давньогрецький міф про Аракне – дочки ремесленика, яка вчилась ткацтву у богині Афіни. Вона стала хвалитися мистецтвом ткачихи і навіть викликала саму Афіну на змагання. Розгівана Афіна перетворила ткачиху у павучиху – нехай знає своє місце. При класифікації вони отримали ім’я Арахніди.

Статист: клас павукоподібних нараховує 26000 видів. 

3. Кореспондент: павук – дуже цікава тварина: хотілося б знати як збудовані ноги павука?

Зоолог:
ноги павука дійсно незвичайні, у них немає м’язів. Це просто трубка, в які то поступає, то відтікає кров, при цьому ноги то згинаються, то розгинається. У павуків стрибунів в 1,5 разів збільшується кров’яний тиск при стрибку.

Статист: Як би людина могла бігати так швидко, як звичайний павук, вона б пробігала 100 м за 1 секунду. Павуки стрибуни стрибають на висоту 10 с. Як би так могла стрибати людина вона б перескочила 5 – 6 поверховий будинок.

4. Кореспондент: серед різних груп організмів є свої карлики і велетні. Хто вони серед павукоподібних?

Зоолог: Найбільшими павуками є павук птахоїд (розповідає про нього).

Статист: найменший павучок називається мікролініфтя – досягає 0,6 мм.

5. Кореспондент: Які властивості має павутина, як її можна використо-вувати в господарстві.

Фізіолог: павук може виготовляти павутину різних сортів: суху, товсту, міцну – для рами і раціальних ниток; клейну – для ловчих спіралей; тонку, м’яку з бактеріцидними властивостями – для конів. Павутина еластична, міцна, легка і добре зберігає тепло.

Статист: деякі павуки виробляють павутину товщиною 0,007 мм. Якщо такою ниткою обпоясати земну кулю, то вона, буде важити всього 2 кг. Спіральна нитка ловильної сітка дуже еластична.

6. Кореспондент: чи намагались люди коли-небуть використовувати павутину?

Історик: Відомий російський мандрівник Миклухо – Маклай писав, що жителі островів в Тихому океані примушують павуків плести сітки для ловлі риби.

Павук обплітав рамку сіткою, а людина знімала її та використовувала для ловлі риби. Така сітка витримувала вагу до 5 кг. Китайці здавна дивували людей, демонструючи дивовижну по красоті тканину, який називається “сатин східного моря”. Це була тканина із павутини. До нашого часу дойшли картини зроблені давніми китайськими художниками на найтонших полотнах із павутини.

А на острові Мадагаскар до цих пір використовують павутину замість ниток.

Етимолог: На самому початку 18 століття Бонд де Сент Імр представив у Французьку Академію наук дисертацію “Про користь павучого шовку” і запропонував за неї пару рукавичок і тапочок. Подарунок був переданий королю Людовіку ІV, та ні короля, ні предворних не зацікавила пропозиція про промислове використання павутини.

Нічого не змінилося, коли через 100 років француз Орбінь’ї демонстрував всім свої панталони із павутини. Вони були плотні, міцні і набагато красивіші за шовкові.

В 1899 році був виготовлений кусок тканини із павутини, який інженери пропонували використати як тканину для дережаблю.

7. Кореспондент: чому до цих пір не налагоджено виробництво тканини з павутини?

Статист: один павук за все своє життя дає 32 млг павутини. Щоб отримати 1 кг павутинної нитки, потрібно взяти павутину у 30000 павуків. Якщо організувати павучу ферму, то одночасно потрібно створить 15 – 20 мушино-комариних павуків. Це не реально, тому люди відмовились від виробництва шовку з павутини.

8. Кореспондент: відомо, що багато живих організмів допомагають людині знайти правильні інженерні рішення.

Інженер-конструктор: відомому інженеру Семюелю Брауну доручили збудувати міст через швидку річку Твід в Шотландії. Береги річки та її дно були такими, ні опори ні биків не поставиш, заважала ще і сильна течія.

Браун ніяк не міг знайти рішення. Одного разу довго бродив по березі річки, він приліг відпочити і заснув, а коли проснувся, побачив тонку нитку павутини, яка легко гойдалась між гілками дерева. “Так це ж міст ! Справжній висячий міст !” – викрикнув Браун. Скоро через річку був збудований перший висячий міст, сконструйований брауном, дякуючи підказці павука.

9. Кореспондент: відомо, що багато живих організмів можуть вигадувати зміну погоди. Чи можуть це робити павуки?

Метеоролог: павуки досить чутливі до змін вологості повітря, сирості вони не люблять. Тому рано після роси, або перед дощем павуки не покидають своїх домівок і не виходять на полювання. Перед дощем вони не ремонтують старих своїх сіток і не будують нових. Але коли вечером павук вийшов із своєї схованки і почав робити нові сітки, значить, завтра буде тепла суха погода.

Говорять, що прогноз погоди, створений по підказці павуків, допоміг одного разу одержати важливу військову перемогу. В грудні 1794 року французький генерал Шарль Пішегрю вів армію на Голандію. Успішний наступ перервала непогода. Дощ, болото, дороги розмиті. До того ж Голландці відкрили шлюзи і затопили поля й дороги. Генерал хотів уже повертатися назад, але отримав секретне повідомлення, що скоро наступлять морози, на річках замерзне лід і військо зможе іти далі. Все так і вийшло. Повідомлення про морози Пішегрю одержав від генерала, якого голландці утримували в тюрмі. Там генерал вів спостереження за пауками, які перед морозами посилено плели павутину.

10. Кореспондент: наскільки укус павука шкідливий для людини?

Лікар: Серед павуків є види шкідливих для людини. У каракуртів шкідливі тільки самки. При їх укусі у людини. У каракуртів шкідливі тільки самки. При їх укусі у людини виникає пекуча біль, холодний піт, температура підвищується до 38 - 39°, з’являється тошнота, рвота. Іноді сильне отруєння ядом призводить до смерті. Яд тарантули особливо відчувають діти та старі люди, але смертельних випадків не було. При укусах павуків потерпілим вводять сироватку. При отруєнні ядом скорпіона виникає біль, параліч ніг, рук, обличчя, втрачає свідомість. Такого хворого потрібно відправити в лікарню, а до цього його потрібно покласти в ліжко, не можна обробляти місце укусу спиртом, або накладати компреси, тому що алкоголь прискорює розповсюдження яду в організмі.

Статист: Яд каракуртів в 15 раз сильніший ніж яд гримучої змії.

11. Кореспондент: серед павуків є види паразитів. Яку шкоду вони представляють для людини?

Паразитолог: розповідає про пристосування кліщів до паразитування.

І. У грунті деякі кліщі пристосувалися живитися найдрібнішими грибами, водоростями і гниючими рослинними рештками, інші найдрібнішими тваринами. Залежно від того, якою їжею – твердою чи рідкою – живляться кліщі, у них відповідно зміненні ротові органи. Для поїдання твердої їжі у кліщів утворюється ротовий апарат гризучого типу – на щелепах у них є зубці для перетирання харчових часточок. У кліщів, які живляться рідкою їжею, щелепи перетворилися на тонкі голкоподібні щетинки: ними кліщ проколює покрив рослини або шкіру тварини і висмоктує поживні соки.

2. Шкідливі також кліщі, які паразитують на свійських тваринах. Деякі з них присмоктуються і до тіла людини.

3. Смокчучи кров, собачий кліщ може заразити людину кліщовим енцефалітом.

12. Кореспондент: ми знаємо, що багато рослин і тварин побувало в космосі.

Запитання: чи можна павуків віднести до “космічних організмів”?

Космонавт: так павуки відносяться до космічних тварин. Павучиха Арабела провела на борту американської орбітальної станції “Скайлеб” 59 діб 11 годин 9 хвилин і 4 секунди. Спочатку вона зіткала досить погану сітку. Але привикнувши до невагомості, вона створила нормальну сітку і стала чекати поки в неї попаде муха. Але мух у космос не взяли, і космонавтам прийшлось годувати Арабелу кусочками біфштексу.

13. Кореспондент: Я чув, що павуки швидко реагують на різні хімічні речовини, в тому числі на яди та ліки. Як і де можна використовувати цю особливість павуків?

Лікар: Деякі спеціалісти стверджують, що психічні захворювання супроводжуються біохімічними змінами крові. Якщо ввести краплю крові хворого в організм павука, то павук може розповісти зміненим малюнком своєї павутини, чим хвора людина, показати процес видужування. По малюнку павутини можна поставити діагноз. Їх можна влаштувати на роботу в харчову промисловість.

Сищик: велику допомогу надати павуки не тільки медикам, але і криміналістам. Буває так: померла людина, а від чого з’ясувати не можуть. Ось тут і приходять на допомогу павуки. Йому потрібно дати капельку крові померлої людини. Через деякий час павук починає плести сітку. Коли людина померла від яду, то в крові є домішок яду, значить і сітка буде незвичайна, а така, яку він може сплести, прийнявши цей яд. У спеціалістів експертів є альбом з фотографіями павутини, зроблених павуками після прийняття різних ядів.

Павутину павука порівнюють з фотографіями і отримують точну відповідь, від якого яду померла людина.

14. Кореспондент: Що можуть, а чого не можуть робити павуки?

Зоолог: Павуки можуть все. Серед них є водолази, бігуни і стрибуни, вершники, інженери – конструктори і космонавти.

Вчитель: І так. Питання вичерпані. Тепер слово надається редакційній колегії. Вони свої погляди про конференцію. Всі присутні кореспонденти на конференції напишуть про неї репортаж і на слідуючому уроці принесуть їх, а вчені спеціалісти дисертації з малюнками, фотографіями на конкурс.

Допоможе вам це зробити додаткова література та періодика в шкільній та сільській бібліотеках.

Підсумки уроку

1. Анкета для учнів після цього уроку.


1. Чи багато цікавого ви на цьому уроці дізналися?
2. Чи втомились ви на цьому уроці?
3. Чи хотіли б ви проводити ще такі уроки?
4. Чи сподобався вам урок?
5. Які пропозиції ви можете внести, щодо проведення таких уроків?

2. Виставлення оцінок


Домашнє завдання.
Повторити матеріал параграфів ….